بافت تابلو فرش

فرش ملی

اندازه ی تابلو فرش و یا قالی

یکی از فاکتورهای اصلی برای اینکه بشه مدت زمان اتمام قالی رو تخمین زد اندازه تابلو فرشی است که میخواهیم ببافیم و همانطور که مشخصه هر چقدر تابلو فرش ما اندازه بزرگتری داشته باشه زمان بیشتری را باید صرف تمام کردن آن کنیم ولی برعکس آن نیز صادقه یعنی هر چقدر اندازه قالی ما کوچیک باشه زودتر به اتمام میرسه البته باز هم جلوتر خواهیم گفت که برای اندازه‌های مختلف هم چگونه باید زمان تعیین کنیم و در زمان مشخص به اتمام برسونیم.

البته برای تازه کارها و هنرجوهایی که میخواهند تازه قالی بافی رو آموزش ببینند پیشنهاد میکنیم از طرح‌های کوچیک استفاده کنن. اگر میخواهید بدانید چرا بهتون پیشنهاد میکنیم مقاله چرا باید از نقشه تابلو فرش کوچک برای شروع قالی بافی استفاده کنیم؟ را مطالعه کنید که مفصل با تمام جزئیات دلایلش توضیح داده شده است.

تعداد رنگ نخ و نقشه کامپیوتری تابلو فرش

از فاکتورهای اصلی مدت زمان بافت تابلو فرش تعداد نخ‌های آن نقشه است که چه تعداد نخ در آن نقشه قالی استفاده شده است. معمولا تعداد نخ در نقشه‌های سنتی خیلی کمتر از نقشه‌های کامپیوتری تابلو فرش هستش و به راحتی هم میشه تعداد نخ‌‌ها رو کنترل و راحت بافت ولی اگر نقشه انتخابی شما از نوع نقشه کامپیوتری و یا کدبندی است مخصوصا هم اگر طرح انتخابیتون طرح‌های فرانسوی و اروپایی و یا منظره و گل باشه که تعداد رنگ بالای 100 رنگ رو دارن.

خب تعداد رنگ چه ربطی به مدت زمان بافت داره؟ خب مسلما هر چه تعداد رنگ تابلو فرش ما بیشتر باشه داخل هر رج از قالی تعداد رنگ بیشتری استفاده میشه و همین تعویض سریع و متعدد رنگ در هر رج از قالی از ما زمان میگیره و باعث میشه بیشتر زمان ما صرف عوض کردن مداوم رنگ‌ها داخل هر رجی بشه.

در نتیجه هر چه تعداد رنگ تابلو فرش ما پایین تر باشه سریع تر می‌تونیم اون تابلو فرش رو به اتمام برسونیم.

جنس نخ تابلو فرش

بستگی به جنس نخ تابلو فرش ما میتونه در تندی و یا کندی زمان بافت تابلو فرش تاثیر بذاره. این فاکتور رو بیشتر افرادی درک میکنن که تجربه بافت داشته باشند و با انواع جنس نخ تابلو فرش کار کرده باشند. معمولا جنس نخ تابلو فرش‌ها از نوع نخ مرینوس و ابریشم هستند و البته بعضی از شرکت‌ها از جنس نخ کره و چهار لا هم استفاده میکنن

بافت گره با جنس نخ مرینوس بسیار آسان هست و میتوان راحت عمل بافت رو انجام داد ولی وقتی جنس نخ از ابریشم باشه قضیه یخورده فرق میکنه و بافت رو یک مقدار سخت‌تر میکنه به دلیل اینکه نخ ابریشم مقاومتش نسبت به مرینوس بیشتره همچنین نسبت به مرینوس نازکتره و هم چنین حالت لیزی هم داره که اگر قلاب بافت شما کند باشه هنگام بریدن ابریشم دچار مشکل میشید و ممکنه اگر قلاب شما نبرید گره شکافته بشه و باید دوباره از اول گره رو بزنید.

با اینکه فاکتور کوچیکی به نظر میرسه ولی تو مدت زمان بافت قالی تاثیر‌گذاره.

رجشمار تابلو فرش

ما در مقاله سیه بندی دار قالی درباره رجشمار توضیح دادیم ولی اینجا هم برای هنرجوهایی که هنوز با اصطلاح رجشمار آشنا نیستن توضیح کوتاهی میدهیم

رجشمار در اصل یک واحد که ریزی و درشت فرش رو تعیین میکنه یعنی هر چقدر قالی ما گره‌های درشتری داشته باشه رجشمار پایین‌تری داره و ارزش کمتری هم داره و هر چقدر قالی ما رجشمار بالاتری داشته باشه با ارزشتره و گره‌های ریزی در اون استفاده شده.

خب اما چه تاثیری در مدت زمان بافت فرش داره. بزارید با یه مثال این فاکتور رو توضیح بدیم شما فرض کنید قراره دو فرش 6 متری رو برای مشتری ببافید اما مشتری یکی از 6 متری‌ها رو با رجشمار 30 (درشت بافی) و یکی دیگه از 6 متری‌ها رو با رجشمار 60 (ریزبافی) سفارش میده.

در اصل هر دو اندازه یکسانی دارن و هر دو اونها 6 متری هستن ولی در نظر بگیرید که یکی از آنها با نخ درشت مانند پشم بافته میشه که بر فرض مثال هر 50 رج که با نخ پشم فرش بافته میشه ارتفاع اون 10 سانت میشه ولی اگر همین 50 رج رو بخواهیم با رجشمار 60 و با نخ مرینوس و یا ابریشم ببافیم ارتفاع اون میشه 4 سانت.

پس بر همین اساس رجشمار هم نقش مهمی در زمان بافت فرش داره. مدت زمان بافت فرش دستباف ابریشم و یا مرینوس که رجشمار بالایی نسبت به نخ پشم و رجشمار بالا دارند بیشتره زمان زیادی برای اتمام نیاز دارد.

برای خرید تابلو فرش از فرش ملی کلیک کنید.

کلیدواژه : تابلو فرش
naeeme afzali
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *