۱-روش ترکی باف (گره ترکی)
این روش بافت بیشتر در مناطق ترکزبان، آذربایجان، زنجان و بخشی از همدان کاربرد بیشتری داشته و در برخی از روایات آن را به ترکان سلجوقی نسبت دادهاند. گره ترکی به دلیل اینکه با قلاب بافته میشود و دارای گرههای متقارن است دارای کیفیت بهتر، دوام و استواری بیشتری است. در این روش از شانههای کوچک استفاده میشود و چلهها تحت کشش شدیدی هستند.
از مزایای این روش میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱-به کاربردن قلاب که باعث میشود ریزترین فرشها را با آن بافت.
۲-متقارن بودن گرهها و بسته بودن روی آنها دوام بیشتری را برای فرشهای ظریف تضمین میکند. به دلیل عدم استفاده از کوجی در روش ترکی باف ممکن است در اثر کشش بیش از حد در چلهها و پودهای میانی سرکجی ایجاد شود ویا به دلیل عدم توزیع یکنواخت ممکن است هنگام گرداندن فرش، اندکی تراکم چله بهم خورده و چله، دچار کشش، لغزش یا افزایش طول شود.
از آنجا که شانههای ترکی، وزن و سنگینی شانههای فارسی را ندارد بنابراین با کوبیدن مداوم، فشردگی لازم را روی چله تأمین میکنند.
۲-روش فارسی باف (گره فارسی)
این روش عمدتاً در نواحی مرکزی و جنوبی ایران شامل شهرهای قم، اصفهان، یزد، کرمان و نواحی شمال شرقی ایران شامل خراسان و گرگان و به صورت کلی در مناطق فارسیزبان رایج بودهاست. با اینکه این روش به دلیل استفاده از دست در بافت لطمههای بسیاری بر دست و بدن بافنده وارد میسازد، احتمال زیادی داشته که منسوخ گردد ولی بافندگان همچنان از این زوش بهره میبرند و بخش اعظمی از فرشهای تولیدی کشور را شامل میشود.
از مزایای این روش میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
این روش بیشتر برای بافت فرشهای بزرگ و متوسط کاربرد دارد و به دلیل استفاده از پودهای ضخیمتر و چگالی بیشتر دارای استحکام و طول عمر بیشتری است. از بهترین انواع این فرش برای کاربری پوششی، [[فرش کاشان]] است که حدود ۳۰–۳۵ گره را شامل میشود.
در این روش به دلیل بهره یری از کوجی، پود زدن آسانتر بوده و و راحتتر میتوان کجی و جمع شدگی در کنارههای فرش را کنترل کرد.
سرعت بافت در این روش سریعتر و بالاتر میباشد.
از معایب این روش میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
ایجاد ضایعه در دست و بدن بافنده.
استفاده از شانههای سنگین جهت کوبیدن پود به خصوص در فرشهای ریز بافت که به ساختمان فرش لطمه وارد میگردد.
سخت بودن بافت فرشهای ریز نقش.
شل بودن چلهها در تمام طول بافت.
چله کشی
همانطور که در بافت پارچه از تار و پود بهره برده میشود در قالی بافی نیز اسکلت اصلی، تار و پود است. تار (چله) نخهایی است که ابتدا به صورت رشتههای موازی روی دستگاه قالی بافی نصب میشود. این عمل را چله کش انجام میدهد. پود در هنگام بافت قالی توسط بافنده از لابلای چلهها رد شده بنابراین چله کشی یا چله دوانی، سوار کردن، انداختن یا گرداندن تعداد مشخصی نخ روی دار قالی برای قالی بافی است. تمامی این مراحل توسط یک یا دو نفر چلهکش انجام میپذیرد. چلهکش، نخها را روی ستونهای افقی یا بالایی و پایینی که به اصطلاح سردار و زیردار نام دارد، میپیچد. چله کش باید به انواع نقشه تسلط داشته باشد و بتواند آن را بخواند.
چلهکش، حسابگری است که با آگاهی از نقشه فرش، تعداد تارها و نوع آنها و طول و عرض فرش را محاسبه میکند؛ و راهحلهای مناسبی را در هنگام بروز مشکلات فنی ارائه میدهد.
چلهکشی بر حسب محل بافت و سنتهای بافندگی به دو شیوه تقسیم میگردد:
۱-چله کشی فارسی
ابتدا نخهای چله به دور دو میخ که روی زمین محکم شدهاند پیچیده شده و سپس به دار منتقل میگردد.
۲-چله کشی ترکی
در این روش دو کارگر، یکی در بالا و دیگری در پایین دستگاه قالی بافی نشسته و نخ گلوله شده چله را به دو سمت پرتاب کرده و آن را بهطور منظم در اطراف میلههای سردار و زیردار (دور چله) میپیچند. این روش با وجود اینکه وقت بیشتری میگیرد ولی دقت و نظم بیشتری داشته و نتیجهای رضایت بخش به همراه دارد. پس از پایان کار بر روی نخهای چله یک ردیف زنجیره میزنند. زنجیره نوعی قلاب بافی است که هر بار بر روی چهار نخ انجام میگیرد و علاوه بر زیبایی و نظم لبه فرش باعث میشود گرهها روی چله حرکت نکنند.
گره زنی
گوشت یا قسمت اصلی فرش که با گرههای زده شده بر روی تارهای قالی ایجاد میشود. این گرهها رشتههای کوتاهی از پشم یا ابریشم اند که دور دو تار مقابل پیچیده میشوند و گره میخورند. بر اساس شکل ظاهری گرهها به دو نوع متقارن و نامتقارن تقسیم میشوند.
گره متقارن
تکه کوتاهی از یک رشته پشم یا ابریشم که به دور یک جفت تار میپیچد و از بین آنها بیرون کشیده میشود. نامهای دیگر این نوع بافت: گره بسته – گره گوردس (ghordes knot).
فرشهای بافته شده با این گره: ترک بافت.
کاربرد: بیشتر در بیت بافندگان ایلات قشقایی – بختیاری – شاهسون – افشار- کرد.
گره نامتقارن
یک رشته پشم یا ابریشم دو تار چله را در بر میگیرد به این صورت که این رشته پشم یا ابریشم یک چرخ کامل به دور یک تار و یک نیم چرخ به دور تار دیگر میزند.
نامهای دیگر این نوع بافت: گره باز – گره سنه (senneh knot).
فرشهای بافته شده با این گره: فارس بافت.
کاربرد: بیشتر در استانهای شرقی – جنوب شرقی – مرکزی ایران. شهرهای کرمان – یزد – اراک – قم – نائین – کاشان – اصفهان و ایلات ترکمن. ”
تشخیص نوع گره در فرش بافته شده کمی دشوار است. در فرشهای ریز بافت تشخیص نوع گره با ذرهبین امکانپذیر است. در هر حال برای شناسایی نوع گره باید فرش را در امتداد پودها به طرف پشت آن تا نمود تا بطن آن دیده شود. اگر حلقه گره به وضوح قابل رویت نباشد و پرزها مانند دسته علف در کنار پودها روییده باشند و نخ و پود در میان دو ردیف گره به صورت خطی مستقیم دیده شود از نوع گره فارسی است. اگر حلقه گره در اطراف پرز به وضوح دیده شود و نخ پود به شکل خط دندانه دار باشد، گره از نوع ترکی است. تعداد گرههای فرش هرچه در واحد سطح بیشتر باشد مرغوبیت و استحکام قالی زیادتر و طرح و نقشه آن بهتر است. ”
تعداد گره برحسب نوع فرش در واحد سطح متغیر است. در فرشهای دهبافت و ایلیاتی بهطور معمول تعداد آنها کمتر و در فرشهای ظریف شهری اعداد آنها گاهی حدود یک میلیون گره در متر مربع است. هرگاه در هنگام پودگذاری و بافت، به هر دلیلی ضخامت پودها و خامه فرش تغییر نماید یا بافنده عوض شود ویا تراکم چله کم یا زیاد شود، مشکلاتی مانند بالازدگی و پایینزدگی پیدا میشود یا به عبارتی دیگر ترنج فرش حالت مرکزیت خود را از دست میدهد و جابهجا میشود.
طبقهبندی فرشها از لحاظ تعداد گره در واحد سطح:
۱-فرشهای درشت بافت: ۳۶۰ تا ۵۰۰ گره در دسیمتر مربع.
۲-فرشهای نیمه درشت بافت: ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ گره در دسیمتر مربع.
۳-فرشهای با بافت متوسط: ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰ گره در دسیمتر مربع.
۴-فرشهای نیمه ظریف: ۲۰۰۰ تا ۳۲۵۰ گره در دسیمتر مربع.
۵-فرشهای ظریف: ۳۲۵۰ تا ۵۰۰۰ گره در دسیمتر مربع.
۶-فرشهای فوقالعاده ظریف: ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ گره در دسیمتر مربع.
۷-فرشهای استثنایی با ریشه ابریشم: بیش از ۱۰۰۰۰ گره در دسیمتر مربع.
پودگذاری و پرداخت فرش
ابتدا یک ردیف از دار را با گره پر کرده و از محکم بودن آنها اطمینان حاصل میگردد، سپس بر روی شبکه تارها، عمل پودگذاری انجام میپذیرد. یک رشته نخ را که به پود معروف است از لابهلای تارهای فرش عبور داده و بر روی گرهها قرار میدهند. جنس پود بنابر سلیقهٔ بافنده و نوع فرش میتواند از جنسهای مختلفی مانند: پنبه، پشم یا ابریشم بوده و دارای رنگهای گوناگونی باشد. پودها موجب انسجام و یکپارچه شدن قسمتهای بافته شده و اتصال گرهها در بطن فرش میشوند. بعد از گذراندن پودها به وسیله شانهٔ مخصوص روی گرهها به سمت پایین چله زده میشود و آنها را میکوبند تا به صورتی کامل در جسم فرش فرورود. پس از بافته شدن چند ردیف از فرش، به وسیلهٔ قیچی مخصوص سر ریشهها را با دقت تمام به صورت یکنواخت میچیند. پس از خاتمهٔ بافت فرش در صورت لزوم، چند سانتیمتر را گلیم بافی کرده و با چیدن تارها در فاصلهٔ دلخواه فرش را از دار جدا میکنند، سپس آن را روی زمین یا استوانهٔ مسطح قرار داده و آن را پرداخت میکنند. عملیات پرداخت در برخی شهرها مانند تهران و کرمان به وسیلهٔ ماشینهای برقی مخصوص انجام میگیرد. چنانچه پرزهای قالی پس از بافت، زیاد از حد کوتاه شوند بهطوریکه پرزها در هنگام لمس کردن با دست احساس نشوند به ارزش فرش لطمه وارد گشته و در اصطلاح به آن تهخواب یا خواب کوتاه گویند. سنگزدن عمل دیگری است که گاهی هنگام پرداخت روی فرش انجام میگرد. با این کار فلسهای الیاف پشم کاملاً صیقلی شده، رنگهای اضافی روی الیاف از بین رفته و فرش حالت مخملی و ابریشمی مانند پیدا میکند.