فرش دستباف نما

فرش دستباف نما

با ورود دستگاه های قالی بافی وندویل و شونهر به صنعت فرش ماشینی ایران ، تحولی عظیم در زمینه بافت انواع فرش ماشینی ایجاد شد و همه روزه مدرن ترین و جدیدترین فرش های ماشینی با نام های مختلف مانند فرش 1200 شانه ، فرش گل برجسته و فرش دستباف نما به بازار فرش ماشینی ارائه شدند . در این قسمت با فرش دستباف نما و ویژگی های آن آشنا خواهید شد.

فرش دستباف نما چه نوع فرشی است؟

همانطور که می دانید فرش دستباف نما گونه از فرش ماشینی است و توسط دستگاه های بافندگی ( HCIx2 ) تولید می شود . فرش دستباف نما نام دیگری از فرش دستباف گونه یا همان فرش طرح دستباف است که معمولا به فرش هایی با تعداد شانه و تراکم بالای 500 مانند 700 ، 1000 و فرش 1200 شانه فرش دستباف گونه می گویند.

فرش ماشینی دارای دو مشخصه شانه و تراکم است که شانه فرش به تعداد ریشه موجود در هر متر از عرض فرش و تراکم به تعداد ریشه در هر متر از طول فرش می گویند . شانه در فرش ماشینی سبب می شود تا طرح و نقشی ظریف و ریز بافت در فرش به وجود آید و همچنین تراکم در فرش سبب متراکم تر شدن و توپر تر شدن فرش ماشینی می شود . هرچه این مقدار بالاتر برود شباهت فرش ماشینی به فرش دستباف بیشتر شده و به گونه ای که اگر به پشت فرش نگاه کنیم ریشه ها و گره های فرش به گره های فرش دستباف شباهت بسیاری دارد و به همین دلیل به چنین فرش هایی ، فرش ماشینی دستباف نما یا دستباف گونه می گویند.

ویژگی های فرش دستباف نما

همانطور که گفته شد تراکم و شانه بالا در فرش ماشینی سبب شده تا به این گونه فرش ها ، دستباف گونه بگویند و از آنجایی که شانه و تراکم بالا سبب متراکم تر شدن فرش می شود ، این قابلیت را دارند تا هر طرح و نقشی را از مدرن تا سنتی در خود جای دهند اما فرش هایی که به دستباف نما مشهور هستند ، مانند فرش های دستباف از طرح های سنتی برخوردار هستند که برای مشاهده این طرح فرش های ماشینی و آشنایی با قیمت فرش دستباف نما می توانید وارد دسته فرش های سنتی در این وب سایت شوید و انواع این نوع فرش را همراه با عکس مشاهده کنید.

فرش های دستباف نما به دلیل متراکم بودن و توپر بودن از مقاومت و طول عمر بالایی برخوردارند البته توجه داشته باشید که هرچه شانه و تراکم بیشتر شود از ارتفاع نخ خاب فرش کاسته شده و بر ظرافت و زیبایی آن اضافه می شود . پس بدانید که هرچه مقدار این ارتفاع کمتر شود ، مقاومت فرش در برابر فشار و سایش کمتر شده و از طول عمر آن کاسته می شود . ( استاندارد فرش دستباف گونه با شانه و تراکم 700 شانه تا 1200 شانه است )

 

naeeme afzali
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *