مراحل تولید فرش ماشینی

tolid

برای تولید هر فرش ماشینی سه مرحله سپری می‌شود که به ترتیب ریسندگی ، بافندگی و تکمیل فرش نامیده می‌شوند . برای تولید فرش ماشینی اصل ابتدا الیاف خام را به رنگ‌های موردنظر تبدیل کرده و به واحد ریسندگی تحویل می‌دهیم در این مرحله الیاف رنگ شده به نخ‌های هیت ست تبدیل شده و برای بافت به واحد بافندگی منتقل می‌گردد. مهم‌ترین خاصیت نخ‌های هیت ست را می‌توان کاهش پرزدهی فرش ، پفکی شدن نخ و بالک بیشتر نام برد که باعث کاهش میزان نخ مصرفی و پوشش بهتر فرش می‌گردد که شباهت زیادی به فرش دستبافت دارد و دستباف گونه نامیده می‌ شود در آخر پس از آهار زنی و شیرینگ و بسته بندی که در واحد تکمیل انجام می‌ گیرد برای فروش به صورت مستقیم ، فرش از کارخانه به بازار ارسال می‌ شود و همینطور خرید و فروش فرش ماشینی در کارخانه به صورت اینترنتی انجام می‌ گردد تا محصول به قیمت مناسب‌ تری به دست مصرف کنندگان و بدون واسطه ارائه گردد .

ریسندگی

در این قسمت نخ موردنیاز برای بافت فرش ماشینی تهیه می‌گردد . فرش ماشینی از سه نوع نخ به نام‌های نخ تار از جنس پنبه و پلی استر ، نخ پود از جنس جوت و نخ خاب یا ریشه که از جنس آکریلیک یا پلی پروپیلن یا پلی استر و در بعضی موارد ویسکوز بافته می‌شود تولید می‌شود، نخ تار حدود 6 درصد مواد اولیه یک فرش خوب را تشکیل می‌دهد ، نخ پود از جنس جوت که حدود 12 درصد از فرش ماشینی خوب را تشکیل می‌دهد و نخ خاب که حدود 82 درصد از حجم فرش را تشکیل می‌دهد. قیمت فرش ماشینی اصل بسته به نوع نخ و دستگاه‌های بافنده متغیر است.

بافندگی

فرش‌های ماشینی و تابلو فرش‌های سفارشی توسط ماشین آلات مختلف و تخصصی ازجمله تکسیما ، شونهر ، واندویل ، VTR ، ASR ، CRX ، HPC انجام می‌ شود که در تولید انواع فرش اعم از فرش ماشینی 1200 شانه 10 رنگ ، فرش ماشینی 1200 شانه 8 رنگ و فرش ماشینی 1000 شانه 10 رنگ ، فرش ماشینی 1000 شانه 8 رنگ ، فرش ماشینی 700 شانه 10 رنگ و فرش ماشینی 700 شانه 8 رنگ اشاره کرد ؛ که در تولید فرش ماشینی از دو طرف کار استفاده می‌ گردد که در اصطلاح فرش رو و زیربافت گفته می‌ شود . دو فرش داری خاب مشترک به وسیله تیغ برش که همراه بافت در حال حرکت است برش داده و از هم تفکیک داده می‌شود.

تکمیل فرش

فرش ماشینی پس از بافته شدن از دستگاه‌های بافندگی بصورت خام می‌ باشد که زیبایی و براقیت اصلاً ندارد و در اصطلاح اول رول نامیده می‌شود که به سالن تکمیل فرش انتقال داده می‌ شوند و در صورت وجود ایرادات کوچک فرش توسط رفوگر اصلاح گشته و آماده مرحله بعد برای افزایش کیفیت و دوام و زیبایی فرش وارد پروسه آهار و تکمیل فرش می‌شود ؛ که به ترتیب در قسمت تکمیل ، فرش خام ( رول فرش ماشینی ) مراحل زیر را طی می‌کنند .
رائینگ : که در این مرحله رول‌ ها بصورت دقیق و طبق اندازه به یکدیگر دوخت می‌ خورند تا در مراحل بعدی برای تکمیل قرار گیرند که این دستگاه از قسمت‌های برش، ضربه و مکنده می‌ باشد که در این قسمت‌ها فرش خام دوخت خورده و پس از گرفتن گرد و غبار و پرز توسط واحد مکنده آماده عملیات آهار زنی فرش می‌ شود.
شیرینگ ( پرداخت سطح فرش ) : در این قسمت سطح خاب فرش که در بافت کمی پستی و بلندی پیدا کرده توسط تیغ‌ هایی بسیار دقیق با استفاده از کامپیوتر که با اندازه‌های هزار میلی متر قابل تنظیم هست برش داده می‌ شود که سطح فرش یک دست ، یکنواخت و براق می‌ شود .
آهار زنی پشت فرش : در این مرحله رول‌ ها وارد دستگاه آهار شده که قسمت پشت فرش با استفاده از موادی مخصوص بر اثر حرارت و بخار آب داخل خاب فرش نفوذ کرده و سطح پشتی فرش را می‌ پوشاند که این مواد به فرش ساختاری با دوام و محکم می‌ دهد ؛ که این دستگاه به دو صورت خشک و مرطوب هست که در مرور زمان آهار مرطوب تحت فشار بخار آب نفوذ و کیفیت بهتر مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است که واحد آهار فرش روز به همین شیوه از بهترین مواد چسب و رزین جهت رضایت بیشتر این خدمت را به مشتریان خود ارائه می‌ کند .

برش طولی وعرضی فرش : در اینجا برای اینکه در مرحله بعدی زیگزاگ و ریشه زنی به صورت دقیق و تمیز باشد قسمت‌های اطراف فرش توسط تیغ دستگاه برش خورده تا آماده مرحله لبه دوزی فرش شود.
لبه دوزی زیگزاگ و ریشه زنی : برای دوام کنارهای فرش در این مرحله توسط ماشین‌های دوخت ریشه و زیگزاگ می‌ شود که ریشه‌ها از بهترین جنس نخ و از نوع ابریشم و آماده به ابتدا و انتهای فرش دوخت می‌ خورد و کناره‌های فرش نیز توسط نخ هم رنگ زمینه فرش، زیگزاگ می‌شود که ظاهری زیبا، شکیل و همچنین دوام فرش را بیشتر می‌کند.
کنترل کیفیت فرش : که در این قسمت واحد کنترل و کیفیت فرش روز با مجرب‌ ترین کارشناسان از نظر مشخصات فنی و استاندارد سازی به لحاظ اهمیت کیفیت و ارتقاء فرش ماشینی اصل کاشان را برای مشتریان خود فراهم آورد .
رول و بسته بندی فرش : در این مرحله انواع محصولات فرش روز که از واحد تکمیل و آهار کارخانه فرش روز تحویل قسمت رول و بسته بندی شده تا تمامی محصولات اعم از انواع فرش‌های ماشینی که شامل فرش ماشینی 1200 شانه ، فرش ماشینی 1000 شانه و فرش ماشینی 700 شانه می‌ باشد که محصولات فانتزی شامل فرش شگی ، فرش فانتزی ، فرش شنل و گلیم فرش و حتی تمامی تابلو فرشها که تابلو فرش منظره ، تابلو فرش آیه ، تابلو فرش چهره می‌ باشد که حتی شامل سفارشات خاص مشتریان که اعم از نقشه‌ های خاص فرش ماشینی و تابلو فرش‌ های سفارشی هستند را به انبار فرش ارسال نموده تا آماده تحویل به دست مشتریان و مصرف کنندگان باشد .

فروش فرش
در این واحد ، کارشناسان فروش فرش روز به دلیل قیمت گذاری خیلی بالای بعضی از واسطه‌ ها و کیفیت نامناسب فرش اقدام به فروش مستقیم فرش کاشان به سراسر ایران و جهان به صورت فروش اینترنتی فرش بدون واسطه را برای تمامی مشتریان فراهم آورده تا از خرید اینترنتی فرش با قیمتی مناسب و کیفیت بالا و فرش درجه یک ، فرش خوب و فرش اصیل را از درب کارخانه داشته باشند تا در اسرع وقت و با سریعترین زمان ممکن با ارسال رایگان فرش و تحویل فرش درب منزل و پرداخت در محل را فراهم کند تا جهت رضایت هرچه بیشتر خدمتی دوباره عرضه کند.

naeeme afzali
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *