چند ترفند برای لکه گیری فرش

لکه گیری فرش

ترفندهای ساده برای لکه بری فرش

آیا می دانید چگونه با لکه های سخت روی فرش تان مقابله کنید؟

در واقع هیچ قانون طلایی برای تمیز کردن فرش ها وجود ندارد . لکه ها و نقاط مختلف به روش ها و تکنیک های مختلفی واکنش نشان می دهند، بنابراین یکی از مهم ترین جنبه های تمیز کردن فرش، تعیین نوع لکه است که با آن سر و کار دارید و راه حل های مناسب برای این مشکل خاص را بدانید.

همچنین به خاطر داشته باشید که فرش های مختلف ممکن است به طور متفاوت با محصولات مختلف واکنش نشان دهند. برخی از روش ها واقعا می توانند اوضاع را بدتر کنند!

فرش ملی چند ترفند ساده برای لکه گیری فرش در اختیار شما قرار می دهد.

لکه های چربی فرش:

پارچه ای کهنه را روی لکه بگذارید و اتو روی آن بکشید. دقت کنید که در شرایط حرارتی متوسط باشد. گرما به انتقال باقیمانده روغنی از فرش به پارچه کمک کند که بعدا می تواند به صورت عادی شسته شود.

لکه روغن روی فرش

لکه چای و قهوه:

برای پاک کردن لکه چای و قهوه ابتدا اضافی آن را از روی فرش جمع کنید و سپس با آب نیمه گرم و مقداری پودر لباس شویی و اسفنج آن را تمیز کنید. اگر مشاهده نمودید که آثار لکه هنوز پابرجاست ، برای از بین بردن آن از آب اکسیژنه 5 درصد و مقداری آب استفاده کنید تا لکه تمیز شود . اکنون با یک دستمال خشک فرش را بپوشانید و مالش دهید تا خشک شود و حالت اولیه خود را باز یابد.

روش دیگر استفاده از یک قاشق ماست روی لکه قهوه و نگهداری ماست روی لکه به مدت 10 دقیقه و سپس جمع آوری آن با قاشق و پاک کردن فرش با دستمال یکی ازترفندهای ساده برای لکه بری فرش،به شمار می آید.برای پاک کردن لکه قهوه از فرش دستباف بهتر است از مواد شوینده اصلی و یا فرش شویی ها کمک بگیرید.

لکه چای و قهوه روی فرش

تمیز کردن لکه شربت از روی فرش:

یکی از لکه ها که نیاز به تمیز کردن خاص خود دارد ، لکه های به جا مانده از ریختن نوشیدنی های رنگی روی فرش است . این لکه های نوشیدنی خیلی سمج و جدا ناپذیرند و بسیاری از پاک کننده های فرش، نمی توانند آنها را تمیز کنند . اما یک راه موثر برای خلاص شدن از شر این لکه ی بدنما وجود دارد.

لکه شربت روی فرش

مواد لازم برای تمیز کردن شربت رنگی از روی فرش

. آب کربناته یا گازدار
. آب
. مایع تمیز کننده فرش
. بطری اسپری
. اتوی لباس
. حوله سفید
. جاروبرقی

1. اگر لکه خشک نشده و هنوز خیس است ابتدا روی آن آب گازدار بریزید.

2. سپس روی لکه حوله یا کهنه قرار دهید تا مایع جذب حوله شود اما حوله را روی فرش نمالید زیرا لکه بزرگتر می شود.

3. مایع تمیز کننده فرش و آب داغ را در یک بطری اسپری بریزید و سپس روی فرش اسپری کنید .

4. اکنون یک حوله سفید روی آن قرار دهید فقط توجه کنید حوله رنگی نباشد زیرا رنگ آن به قالی منتقل می شود.

5. اتو را در بالاترین دمای ممکن تنظیم کنید و روی حوله را به مدت 10 ثانیه اتو بکشید ، برای جلوگیری از سوختگی قالی اتو را دائما حرکت دهید .

6. هنگامی که نوشیدنی به حوله منتقل شد ، حوله را سر وته کنید و یا از حوله دیگر استفاده کنید زیرا باید یک سطح تمیز روی قالی قرار بگیرد.

7. وقتی فرش به سمت خشک شدن رفت، دوباره محلول پاک کننده روی آن بریزید و همین مراحل را انجام دهید تا لکه کاملا پاک شود.

8. اکنون اجازه دهید فرش خشک شود و روی آن را جاروبرقی بکشید تا نرمی و حالت اولیه خود را بازیابد.

موم و لکه های آدامس فرش:

ترفند استفاده از لکه های آدامس و موم، نقطه مقابل روش پاک کردن لکه های روغنی است. در این مواقع تکه یخی را در پارچه نازکی بپوشانید و آن را روی لکه نگه دارید تا خشک شود. سپس از یک شی مانند قاشق و یا یک چاقوی تیز استفاده کنید تا به آرامی موم یا آدامس را از پارچه جدا کنید.

لکه آدامس روی فرش

تمیز کردن لکه کاکائو و بستنی از فرش:

برای تمیز نمودن این لکه ها از روی فرش این مواد را از روی فرش جمع کنید سپس 1 قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را با یک فنجان آب حل کنید و با پنبه یا دستمالی نرم و تمیز روی محل قرار دهید اما دقت کنید که لکه را نمالید زیرا بزرگ تر خواهد شد . این عمل را چندین بار تکرار کنید تا از شر آن خلاص شوید سپس محل را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید و با یک حوله خشک نمایید ، برای این کار از حوله سفید استفاده کنید تا فرشتان رنگ نگیرد.

لکه بستنی روی فرش

تمیزکردن چسب قطره روی فرش:

برای پاک نمودن چسب قطره ای از روی لباس و فرش دو راه حل وجود دارد. اولین مورد استفاده از بخار است. برای این کار می توانید ار اتو بخار استفاده نماده و پارچه ایی روی محل لکه قرار داده و به محل لکه بخار دهید تا چسب با حرارت باز شده و به پارچه بچسبد و از بین رود. برای این کار بهتر است سریع اقدام کنید تا بتوانید لکه را کاملا از بین ببرید.

بهترین حلال چسب قطره ای استون است که به کمک آن می توان انواع مختلف لکه های باقی مانده از چسب را از بین برد.

سرکه یکی دیگر از حلال های موثر و کاربردی در جهت پاک کردن لکه های چسب به حساب می آید که با استفاده از پارچه آغشته به سرکه به راحتی می توان چسب های خشک شده را نرم و جدا نمود.

لکه چسب روی فرش

لکه های تنباکو و نیکوتین روی فرش:

بهترین پاک کننده برای این لکه ها گلیسیرین می باشد با این دستور که کمی گلیسیرین را روی محل مورد نظر ریخته و به آرامی آن را تمیز کنید ؛ حالا دوباره این کار را انجام دهید و مقداری لکه پاک کن نیز روی آن بریزید و به مدت نیم ساعت آن را روی محل بگذارید و بعد آن را بشویید.

لکه تنباکو روی فرش

پاك كردن لكه زعفران از روي فرش:

لکه زعفران بر روی فرش؛ بهترین لکه بر فرش در این حالت فقط و فقط مواد شوینده و یا شامپو فرش قوی می باشد، برای لکه بری فرش در این روش تنها با استفاده از یک دستمال نرم ابتدا لکه زعفران را جذب نمایید، سپس مقداری آب داغ که به مرز جوش نرسیده، را روی آن ریخته و بگذارید کمی خیس بخورد، در این حالت مواد شوینده را آماده و محل لکه را شستشو دهید.

لکه زعفران روی فرش

 

fateme pazoki
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *